міняти твори для виконання чи сприймання заборонено. в де-яких регіонах кажуть про якісь 10%, які на розсуд вчителя можна замінити. проте ніхто не може зіслатися на якийсь нормативний акт, який би це дозволяв робити. виходячи з логіки програми, на мою думку, зміни не потрібні. не можна знайомитися, наприклад, з періодом становлення української масової пісні і вивчати при цьому пісні сучасного періоду. інакше порушується цілісність уроку, тобто ми знову приходимо до трьох складових уроку музики - нотна грамота, хоровий спів, слухання, які при цьому найчастіше виступали окремими частинами, нічим не пов'язані між собою. я розумію, наприклад, вчителів музики криму, які в 4 класі вносять зміни в репертуар, бо тим же татарам не можна підносити українську музику, як "музику мого народу", але в 8 класі такої потреби нема. урок музики - такий же урок, як і урок математики чи фізики. ми не можемо міняти програму, бо "пісня не подобається мені чи дітям". в такому випадку математик може не вивчати біквадратні рівняння, бо діти цього не сприймають або йому вони не подобаються.
я не міняю творів програми. щоб діти їх сприйняли, треба більше часу приділити їх історії, аналізу. тобто якимось чином зацікавити. в крайньому випадку, сприйняти твір як таблетку: вона гірка, противна, але прийняти її необхідно. 